Zálohovanie vo virtuálnom prostredí 2 – spôsoby zálohovania

V prvej časti série článkov o zálohovaní vo virtuálnom prostredí som písal o teórii zálohovania. V tejto druhej časti ukážem spôsoby zálohovania virtuálnych strojov vo virtuálnom prostredí.

Spôsoby zálohovania môžeme rozdeliť na 2 skupiny:

  • Zálohovanie pomocou agentov vo vnútri virtuálnych strojov
  • Zálohovanie pomocou rozhrania API virtuálneho Hypervizora

Zálohovanie pomocou agentov vo vnútri virtuálnych strojov je vlastne zálohovanie „po starom“. Princíp zálohy aj obnovy je rovnaký ako vo fyzickom prostredí – do každého operačného systému sa nainštaluje agent zálohovacieho software, ktorý zálohuje dáta.

Výhody:

  • Je možné použiť rovnaký zálohovací SW ako vo fyzickom prostredí – teda nič sa nemení
  • Agent zabezpečuje konzistenciu dát – beží priamo v OS a vie komunikovať s aplikáciou
  • Obnova na súborovej úrovni

Nevýhody:

  • V prípade výpadku môže obnova trvať dlhší čas – je potrebné nainštalovať OS, aplikácie a agenta a až následne obnoviť dáta
  • Nutná inštalácia a správa agentov v každom zálohovanom virtuálnom stroj

 

Zálohovanie pomocou rozhrania API, ktoré umožňuje prístup k virtuálnym diskom pre zálohovacie SW. Pomocou tohto postupu je možné zálohovať virtuálny stroj ako celok. Podľa typu Hypervizora a zálohovacieho softwaru sa na Hypervizor môže inštalovať agent, alebo sa so zálohovacieho servera pristupuje k dátam priamo cez API. Tento princíp využívajú nielen zálohovacie serveri, ale používa sa aj pri snapshotoch na storage.

Výhody:

  • Zálohovanie celých virtuálnych strojov znamená ich rýchlu obnovu – či už v prípade poškodenia OS alebo nutnosti nasadenia na nový HW
  • Väčšina zálohovacích SW má možnosti obnovy aj na súborovej úrovni
  • Netreba inštalovať agentov do zálohovaných virtuálnych strojov

Nevýhody:

  • Ťažšie sa zabezpečuje konzistencia dát – aj keď väčšina zálohovacích SW vie využiť VSS, nie všetky aplikácie a operačné systémy vedia týmto spôsobom zabezpečiť svoju konzistenciu

Ja uprednostňujem druhý spôsob zálohovania – pomocou rozhrania API. Veľká časť výrobcov licencuje svoje produkty podľa fyzických CPU, čo je výhoda od určitého počtu virtuálnych strojov.

Týmto uzatváram teoretickú časť článkov. V ďalších dieloch predstavím konkrétne produkty.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.